Derin yeşil çayır biraz bataklıktır, her adımda yürüyüş botlarınız az çok derine batar. Güçlü bir esinti güneybatıdan bulutları gökyüzüne doğru iter ve onu birkaç derece daha soğuk yapar. İşte İskoçya’nın Islay adasındaki arazim. Burada bir yerde, Port Ellen’dan dört kilometre kadar. Sadece onu bulmalıyım. Diğer birçok toprak sahibi zaten oradaydı ve “Turba Arsasını” ülke bayraklarıyla işaretledi. Yaklaşık 30 x 30 santimetre boyutunda bir turba toprağı parçası.
Hepimiz bir şişe Laphroaig viski alarak araziyi satın aldık. Bu kulağa bir pazarlama hilesi gibi geliyor. Satın alma işleminden sonra kaydolan herkes “Laphroaig Dostları”na aittir. Ziyaretçi merkezindeki büyük bir odada, çayırlara kısa bir yürüyüş için ödünç alabileceğiniz lastik çizmeler ve küçük ülke bayrakları var. Ayrıca tost için bir “dram”, mini bir şişe viski var.
İskoç adası Islay, viski tutkunları için bir hac yeridir.
Ama bu Laphroaig toprak sahipleri kulübünün de bir içki fabrikası turunda görebileceğiniz gibi çok farklı bir geçmişi var. Çünkü bir Islay ziyareti onlarsız nasıl olurdu? Ne de olsa, İskoçya’nın güneybatı kıyısındaki 3000 nüfuslu adaya gelen ziyaretçilerin büyük çoğunluğu bunun için geliyor.
Islay, viski turizmiyle büyüyor. Viski severler için, İskoçya’nın batı kıyısındaki Hebridean adası, dokuz içki fabrikasıyla (öngörülebilir gelecekte iki tane daha olacak), herhangi bir ada değil, aynı zamanda bir hac yeri. Müşteri çoğunlukla erkek, orta yaşlı ve makul derecede çözücüdür. Konaklama seçenekleri sınırlıdır ve birkaç oda gecelik 100 £’dan daha ucuza mevcuttur.
Islak ve çamurlu olabilir: Laphroaig, kendi arazinizi bulmak ve işaretlemek için lastik çizmeler kiralar.
© Kaynak: Stefan Bürgel
İçki fabrikası turları da ucuz olmasa da popülerdir. Küçük turun maliyeti Laphroaig’de 20 pound ve hatta komşu Lagavulin’de 22 pound. Dört buçuk saatlik Uisge turu için (Uisge, Galce’de viski kelimesidir), 150 sterlin ödenmesi gerekiyor.
Turbadan çıkan duman Laphroaig’e lezzet katıyor
İki tur rehberi James ve Michaela, tüm katılımcıların boynuna bir kurdeleye bir bardak asarlar, çünkü önümüzdeki birkaç saat içinde bir veya diğer viskinin tadına bakılacak – hatta gerçek tur başlamadan önce. Ama asla çok fazla değil, çünkü viski içmek için değil keyif almak içindir.
Dar merdivenlerden yukarı, eskiden arpaların depolandığı çatının altına, dar bir koridordan geçerek büyük damıtıcıları geçerek beyaz ana binanın arka köşesine çıkıyor. Orada turba yanar, duman bir bacadan yükselir, maltı kurutur ve – ve onunla birlikte viskiye – turbamsı, dumanlı tadını verir. Islay’deki birçok ev hala kurutulmuş turba ile ısıtılıyor – ancak endüstriyel olarak çıkarılan turba ile değil, yalnızca elle kesilmiş turba ile.
Kusursuz dumanlı turba tadı sağlar: Turba ateşinden çıkan duman, Laphroaig’deki maltı kurutur.
© Kaynak: Stefan Bürgel
Michaela ve James grubu, Laphroaig’in 200. doğum gününde o zamanki Prens, şimdi Kral Charles tarafından hala açıkta bırakılan taşı geçerek, yeşil bir tepenin üzerinden masa ve bankların bulunduğu tenha bir piknik alanına giden Laphroaig Çayırlarına götürür.
Arka planda, Laphroaig’in içki fabrikasında kullandığı su olan küçük dereye set çekilmiştir. Michaela, “Laphroaig bir zamanlar suyu kullanma hakları için dava edilmişti” diye açıklıyor. Başka biri yakınlarda kendi içki fabrikasını kurmak ve suyu bunun için kullanmak istedi.
Toprak sahibi hilesi
Laphroaig mahkemede kazanmayı başardı ama farklı da olabilirdi. “Artık burada Laphroaig Dostları programıyla o kadar çok toprak sahibimiz var ki, birisi bir konuda tekrar mahkemeye gitmek isterse, binlercesini dava etmek zorunda kalır,” diyor sırıtarak. Ziyaretçi grubu da bundan hoşlanıyor – çünkü neredeyse tamamı toprak sahipleri kulübünün üyesi.
Arazi parçam: Islay’ın güneyindeki bu çayırda olmalı, çok uzakta değil.
© Kaynak: Stefan Bürgel
Michaela, Islay adasındaki yaşam hakkında şu ya da bu anekdotu anlatır. Örneğin, bir sabah Corona tecritinin ortasında kapısının önünde üç farklı içki fabrikasından üç şişe yüksek yüzdeli dezenfektan bulmasının hikayesi. İçilmez olduğu için Foreshot denilen içkiden bol miktarda fazla alkol vardı.
Peynir viskiyle çok iyi gider
Atıştırmalıktan sonra – bu arada, peynir viski ile oldukça iyi gider – sonunda viski fıçılarının tutulduğu Depo No 1’e gidiyoruz. Beyaz boyalı depo suya o kadar yakın ki kışın deniz dalgaları duvarlara çarpıyor. Sadece turbadan çıkan duman değil, aynı zamanda iyot bakımından zengin deniz havası da viskinin aromasını karakterize eder.
Ama yine çayıra çekildim. Çayırdaki arazimin tam yerini bulmaya çalışıyorum ki bu o kadar kolay değil. Google ve Apple, ülkemin GPS verilerini adanın açıklarındaki denizde buluyor. Başka bir sitenin yardımıyla daha iyi hale gelir.
Ama gerçekten de yaklaşık bir peçete büyüklüğündeki lekeyi santimetre hassasiyetinde bulmam gerekiyor mu? hayır doğru değil Dağların manzarasının ve birkaç küçük bayrağın olduğu yemyeşil çayırın tadını çıkarmayı tercih ederim. Burada pek çok hoş insan var, harika manzara ve iyi viski. Ve sonra bir damla: Slainté!
Editörün Notu: Gezi turu Laphroaig tarafından desteklenmiştir. Seçime ve içeriğe yalnızca editörler karar verir.
Daha fazla ilham mı arıyorsunuz? Reisereporter’da tüm popüler seyahat destinasyonları için ipuçları bulabilirsiniz.
Hepimiz bir şişe Laphroaig viski alarak araziyi satın aldık. Bu kulağa bir pazarlama hilesi gibi geliyor. Satın alma işleminden sonra kaydolan herkes “Laphroaig Dostları”na aittir. Ziyaretçi merkezindeki büyük bir odada, çayırlara kısa bir yürüyüş için ödünç alabileceğiniz lastik çizmeler ve küçük ülke bayrakları var. Ayrıca tost için bir “dram”, mini bir şişe viski var.
İskoç adası Islay, viski tutkunları için bir hac yeridir.
Ama bu Laphroaig toprak sahipleri kulübünün de bir içki fabrikası turunda görebileceğiniz gibi çok farklı bir geçmişi var. Çünkü bir Islay ziyareti onlarsız nasıl olurdu? Ne de olsa, İskoçya’nın güneybatı kıyısındaki 3000 nüfuslu adaya gelen ziyaretçilerin büyük çoğunluğu bunun için geliyor.
Islay, viski turizmiyle büyüyor. Viski severler için, İskoçya’nın batı kıyısındaki Hebridean adası, dokuz içki fabrikasıyla (öngörülebilir gelecekte iki tane daha olacak), herhangi bir ada değil, aynı zamanda bir hac yeri. Müşteri çoğunlukla erkek, orta yaşlı ve makul derecede çözücüdür. Konaklama seçenekleri sınırlıdır ve birkaç oda gecelik 100 £’dan daha ucuza mevcuttur.
:format(webp)/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/madsack/646ZZRC6TND7RGBASJVRX7X4UA.jpg)
Islak ve çamurlu olabilir: Laphroaig, kendi arazinizi bulmak ve işaretlemek için lastik çizmeler kiralar.
© Kaynak: Stefan Bürgel
İçki fabrikası turları da ucuz olmasa da popülerdir. Küçük turun maliyeti Laphroaig’de 20 pound ve hatta komşu Lagavulin’de 22 pound. Dört buçuk saatlik Uisge turu için (Uisge, Galce’de viski kelimesidir), 150 sterlin ödenmesi gerekiyor.
Turbadan çıkan duman Laphroaig’e lezzet katıyor
İki tur rehberi James ve Michaela, tüm katılımcıların boynuna bir kurdeleye bir bardak asarlar, çünkü önümüzdeki birkaç saat içinde bir veya diğer viskinin tadına bakılacak – hatta gerçek tur başlamadan önce. Ama asla çok fazla değil, çünkü viski içmek için değil keyif almak içindir.
Dar merdivenlerden yukarı, eskiden arpaların depolandığı çatının altına, dar bir koridordan geçerek büyük damıtıcıları geçerek beyaz ana binanın arka köşesine çıkıyor. Orada turba yanar, duman bir bacadan yükselir, maltı kurutur ve – ve onunla birlikte viskiye – turbamsı, dumanlı tadını verir. Islay’deki birçok ev hala kurutulmuş turba ile ısıtılıyor – ancak endüstriyel olarak çıkarılan turba ile değil, yalnızca elle kesilmiş turba ile.
:format(webp)/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/madsack/3SOOWHEQBFD4NPARDV26B733MY.jpg)
:format(webp)/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/madsack/3SOOWHEQBFD4NPARDV26B733MY.jpg)
Kusursuz dumanlı turba tadı sağlar: Turba ateşinden çıkan duman, Laphroaig’deki maltı kurutur.
© Kaynak: Stefan Bürgel
Michaela ve James grubu, Laphroaig’in 200. doğum gününde o zamanki Prens, şimdi Kral Charles tarafından hala açıkta bırakılan taşı geçerek, yeşil bir tepenin üzerinden masa ve bankların bulunduğu tenha bir piknik alanına giden Laphroaig Çayırlarına götürür.
Arka planda, Laphroaig’in içki fabrikasında kullandığı su olan küçük dereye set çekilmiştir. Michaela, “Laphroaig bir zamanlar suyu kullanma hakları için dava edilmişti” diye açıklıyor. Başka biri yakınlarda kendi içki fabrikasını kurmak ve suyu bunun için kullanmak istedi.
Toprak sahibi hilesi
Laphroaig mahkemede kazanmayı başardı ama farklı da olabilirdi. “Artık burada Laphroaig Dostları programıyla o kadar çok toprak sahibimiz var ki, birisi bir konuda tekrar mahkemeye gitmek isterse, binlercesini dava etmek zorunda kalır,” diyor sırıtarak. Ziyaretçi grubu da bundan hoşlanıyor – çünkü neredeyse tamamı toprak sahipleri kulübünün üyesi.
:format(webp)/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/madsack/RZ6NPV4YWZEYXB2JEKPJLDJBGQ.jpg)
:format(webp)/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/madsack/RZ6NPV4YWZEYXB2JEKPJLDJBGQ.jpg)
Arazi parçam: Islay’ın güneyindeki bu çayırda olmalı, çok uzakta değil.
© Kaynak: Stefan Bürgel
Michaela, Islay adasındaki yaşam hakkında şu ya da bu anekdotu anlatır. Örneğin, bir sabah Corona tecritinin ortasında kapısının önünde üç farklı içki fabrikasından üç şişe yüksek yüzdeli dezenfektan bulmasının hikayesi. İçilmez olduğu için Foreshot denilen içkiden bol miktarda fazla alkol vardı.
Peynir viskiyle çok iyi gider
Atıştırmalıktan sonra – bu arada, peynir viski ile oldukça iyi gider – sonunda viski fıçılarının tutulduğu Depo No 1’e gidiyoruz. Beyaz boyalı depo suya o kadar yakın ki kışın deniz dalgaları duvarlara çarpıyor. Sadece turbadan çıkan duman değil, aynı zamanda iyot bakımından zengin deniz havası da viskinin aromasını karakterize eder.
Ama yine çayıra çekildim. Çayırdaki arazimin tam yerini bulmaya çalışıyorum ki bu o kadar kolay değil. Google ve Apple, ülkemin GPS verilerini adanın açıklarındaki denizde buluyor. Başka bir sitenin yardımıyla daha iyi hale gelir.
Ama gerçekten de yaklaşık bir peçete büyüklüğündeki lekeyi santimetre hassasiyetinde bulmam gerekiyor mu? hayır doğru değil Dağların manzarasının ve birkaç küçük bayrağın olduğu yemyeşil çayırın tadını çıkarmayı tercih ederim. Burada pek çok hoş insan var, harika manzara ve iyi viski. Ve sonra bir damla: Slainté!
Editörün Notu: Gezi turu Laphroaig tarafından desteklenmiştir. Seçime ve içeriğe yalnızca editörler karar verir.
Daha fazla ilham mı arıyorsunuz? Reisereporter’da tüm popüler seyahat destinasyonları için ipuçları bulabilirsiniz.